Generelt: Hvordan vårt e-post-filter fungerer Skriv ut

  • 0

(Merk: Denne informasjonen gjelder ikke dersom tilleggstjenesten SpamExperts er aktiv for domenet ditt.)

Hver e-post som blir forsøkt levert hos oss, går først gjennom et filter. Utfallet av filtreringen avgjør hva som skjer med e-posten som blir forsøkt levert. De forskjellige utfallene er beskrevet under. Merk at informasjonen i denne artikkelen i hovedsak gjelder de domener som er flyttet over til de nye tjenerne for mail-mottak/filtrering. Se driftsmeldingen om oppgradering av servere for mail-mottak og filtrering for mer informasjon.

For e-post som faller innunder punkt 3 vil det av og til være legitim e-post, på samme måte som det av og til vil bli levert spam som faller innunder punkt 4 av vårt filter. Det er derfor lurt å sjekke innholdet i Junk-mappen med jevne mellomrom, eller dersom du savner en e-post.

De forskjellige utfallene er:

1. Avsender får ikke lov til å prøve å levere e-post til oss

Dette skjer hvis avsenders e-post-tjener f.eks. er svartelistet, eller har en oppførsel som bryter med gjeldende standarder. Dette blokkerer svært mye spam, og påvirker sjelden legitim e-post.

2. E-posten blir blokkert/slettet

Dette skjer dersom vi f.eks. finner et virus i e-posten, eller den inneholder et vedlegg som ikke er tillatt (.exe, .cmd, .com, o.l.).

3. E-posten blir levert til Junk-mappen, og tagget som spam

Dette skjer dersom filteret gir e-posten en total poengsum 5 eller høyere.

Filter-regelen som flytter spam-e-post til Junk-mappen opprettes automatisk av oss, men kan skrus av/endres etter innlogging på webmailen vår. Se driftsmeldingen om oppgradering av servere for mail-mottak og filtrering for mer informasjon. Se denne artikkelen for mer informasjon om filtrering: Webmail: Opprette filter for innkommende e-post.

Taggingen gjøres på to måter. Den ene er at teksten [SPAM] blir lagt til helt i starten av emne-feltet (Subject:). Dette gjør det enkelt å se om en e-post er antatt å være spam, selv om du ikke har en filter-regel som flytter spam-e-post inn i Junk-mappen:

Subject: [SPAM] Dette er en spam test-mail

I tillegg blir det lagt til meldingshoder[1] som viser informasjon fra filteret. For en e-post som vurderes som spam, kan f.eks. meldingshodene se slik ut:

X-Spam-Flag: YES
X-Spam-Score: 5.3
X-Spam-Level: *****
X-Spam-Status: Yes, score=5.3 tagged_above=-999 required=5
        tests=[DKIM_SIGNED=0.1, DKIM_VALID=-0.1, DKIM_VALID_AU=-0.1,
        DKIM_VALID_EF=-0.1, KAM_NUMSUBJECT=0.5, NKN_SCORE_5=5,
        SPF_HELO_NONE=0.001, SPF_PASS=-0.001] autolearn=no autolearn_force=no

4. E-posten blir levert til Inbox, uten å bli tagget som spam

Dette skjer dersom filteret gir e-posten en total poengsum under 5. En slik e-post får også meldingshoder[1] lagt til av filteret, men med litt annet innhold. Et eksempel er:

X-Spam-Flag: NO
X-Spam-Score: 0.3
X-Spam-Level:
X-Spam-Status: No, score=0.3 tagged_above=-999 required=5
        tests=[DKIM_SIGNED=0.1, DKIM_VALID=-0.1, DKIM_VALID_AU=-0.1,
        DKIM_VALID_EF=-0.1, KAM_NUMSUBJECT=0.5, SPF_HELO_NONE=0.001,
        SPF_PASS=-0.001] autolearn=no autolearn_force=no

Om poeng

All e-post som blir levert til deg som mottaker vil ha fått en poengsum som avgjør vår vurdering om noe er spam eller ikke. Filteret gjør en rekke tester som hver vil påvirke den totale poengsummen.

Den totale poengsummen som trengs for å bli tagget som spam, for tiden 5, kan sees i meldingshodet X-Spam-Status, med teksten required=5. Den kan bli justert opp eller ned av oss dersom vi ser behov for det, for å forbedre treffsikkerheten til filteret.

 

[1] Meldingshoder i en e-post kan sammenlignes med konvolutten på et brev. Noen av disse er godt synlige i e-post-programmer, som f.eks. avsender (From:), mottaker (To:), emne (Subject:), og dato (Date:). De aller fleste andre meldingshoder er skjult som standard, og de inneholder mye informasjon om veien fra avsender til mottaker.


Hjalp denne guiden deg? Vi vil gjerne ha din tilbakemelding slik at vi kan forbedre oss.

« Tilbake